Rynek Infrastruktury
Będzie to ostatni tegoroczny pakiet zamówień publicznych na drogach krajowych z łącznej sumy ponad 40 mld zł. Od połowy tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła 39 przetargów na 44 odcinki dróg, co daje 543 km dróg ekspresowych i 56 km obwodnic.
Mimo to w branży budowlanej widoczny jest zastój. Powód? Powyższe inwestycje zostaną sfinansowane z unijnego budżetu na lata 2014-2020, a dopóki środki nie zostaną rozdzielone, wszystkie przetargi znajdować się będą na etapie prekwalifikacji. GDDKiA zapowiada, że umowy wykonawcami będą podpisywane w przyszłym roku, natomiast roboty zaczną się w latach 2014 i 2015.
Przed końcem roku GDDKiA zamierza otworzyć osiem odcinków dróg o łącznej długości 113 km, o ile planów nie pokrzyżuje zima. Eurovia wykonuje ostatnie poprawki na trasie Salomea – Opacz, która pozwoli szybciej dojechać z autostrady A2 do centrum Warszawy. Salini z PBDiM Kobylarnia przyspieszają tempo prac między Toruniem a Włocławkiem, by zdążyć w tym roku przynajmniej z odcinkiem do Brzezia. Ten do Kowala ma być gotowy wiosną. Zapowiadane jest również otwarcie autostrady A4 z Jarosławia do Radymna zbudowanej przez Budimex oraz odcinka drogi S8 Syców – Walichnowy.
Przed końcem tego roku sieć szybkich dróg w Polsce powinna się wydłużyć do 2,7 tys. km. W tym roku GDDKiA wydała na drogi 13 mld zł, czyli o 4 mld zł mniej niż zapowiedziano przed rokiem. W pierwszej połowie przyszłego roku kierowcy mogą się spodziewać otwarcia następnych 169 km dróg.